Is het goed om je grenzen te verleggen?

Voorbij grenzen

De wintertijd is een andere tijd om na te denken dan de zomertijd en zo ervaar ik ook dat grenzen verleggen in de zon mij makkelijker afgaat dan in de koude. Heb jij dat ook? De tools van NLP helpen mij om ook in de winterperiode keuzes te (blijven) maken en grenzen te verleggen. Ik loop er nog met regelmaat tegenaan en heb nog steeds de neiging vast te houden aan het vertrouwde. Maar ik neem weer de moed om over mijn grenzen heen te kijken. Want daar kan ik pas zien wat mijn mogelijkheden zijn. Voorbij mijn grenzen.

Ach wie kent het thema niet, ‘grenzen’. En wat doen we als we onze grenzen verleggen? De ene keer is het verstandig, de andere keer juist niet. Die grens is vaak lastig te trekken, terwijl de gevolgen van het vasthouden aan je grenzen juist heel groot kunnen zijn.

Grenzen zijn uitdagend

 

Het kan uitdagend zijn je grenzen op te zoeken en misschien zelfs eroverheen te gaan. Een stimulans om niet op te geven en door te gaan! En je hoeft niet direct bovenaan de berg te staan. Snel en perfect het juiste resultaat te hebben. Je kan aan het begin beginnen en stapje voor stapje op weg gaan. Hoe kleiner je stapje, hoe steviger je het kan zetten, hoe kleiner de kans op terugval. (Tip!) 

En elke succesvolle stap helpt je uit je comfortzone te komen, over je vertrouwde grenzen te gaan. Het geeft je zelfvertrouwen en je voelt je sterker.
Je hebt een doel voor ogen en om die te bereiken zul je over je vertrouwde grenzen (comfortzone) heen moeten gaan. “Grenzen verleggen, geeft me een kick”, zei een cliënt afgelopen week tegen me. “Ik voel me sterker dan!” En ik geloof ook dat het zo werkt bij het verleggen van je psychische grenzen, maar dat geldt niet altijd voor je fysieke grenzen”.

Wanneer je steeds iets meer van je lichaam vraagt, je lichamelijke grenzen verlegt, kan

 

het je juist zwakker maken, in plaats van sterker.  Over je lichamelijke grenzen heengaan doe je door niet of onvoldoende naar de signalen van je lichaam te luisteren. Door de taal die je lichaam spreekt te negeren en niet naar jezelf te luisteren.

Psychologische en lichamelijke grenzen

Verleggen van lichamelijke grenzen kan heel anders uitpakken dan bij psychologische grenzen:

  • Het maakt je dan niet sterker, maar zwakker
  • Het brengt je verder van je doel vandaan, naar op een lager punt dan waar je stond

Persoonlijk heb ik meerdere keren ervaren wat het effect was als ik over mijn persoonlijke, lichamelijke grenzen heen ging. Bijvoorbeeld omdat ik overprikkeld was, dingen deed die ik eigenlijk niet wilde doen of oververmoeid was, maar mijn grenzen niet aangaf en toch doorging. Ik wilde voldoen aan de verwachtingen van mensen en hen niet teleurstellen. In plaats van meer energie en dat het mij sterk maakte, voelde ik me leeg, moe en verzwakt. Het bracht me nergens en het meest erge vond ik dat het ten koste ging van mijn (werk)plezier. Het werd steeds meer een ‘must-do’. Toen ik de signalen van het bereiken van mijn lichamelijke grens negeerde, keerde mijn lichaam zich tegen mij en viel ik uit. Het was 2004, ik kon niet meer…..Maar inmiddels heb ik veel meer positieve ervaringen met grenzen verleggen!

Vallen en opstaan

Na mijn uitval in 2004 had ik eerlijk gezegd nooit kunnen denken dat ik nu zo mijn leven (weer) zou kunnen leiden, echt niet! Regelmatig had ik twijfels over mijn kunnen en mijn herstel. Vaak was ik moe, doodmoe. Ik kon dan mopperen op mezelf en had gedachten die op geen enkele wijze een positieve bijdrage leverden. Door hierin op onderzoek te gaan in mijzelf en de grenzen van mijn gedachten te verleggen, merkte ik veranderingen. Stapje voor stapje verkende en verlegde ik mijn grenzen. Psychologisch en lichamelijk, de balans onderzoekend. En nog steeds, is dat mijn manier van doen. Ik ken inmiddels veel van mijn grenzen en vooral op lichamelijk gebied is het belangrijk de signalen waar te nemen. Door ernaar te luisteren en er gehoor aan te geven merk ik dat in balans blijf en een goede energie heb. Voor mij een teken en een manier om motivatie en energie met elkaar in balans te houden.

Drijfveren

Grenzen verleggen is goed en gezond, mits je het doet vanuit interne drijfveren! Niet omdat het moet, omdat het anderen blij maakt, omdat je dan minder gezeur hebt of omdat je er dan ‘vanaf bent’. Maar omdat jij het wil, vanuit jezelf, jouw innerlijke drijfveren, vanuit je passie, je hart. Het verleggen van grenzen voelt vaak spannend, dat herkent iedereen. Maar juist daar liggen de kansen voor onze groei.

  • Kijk voorbij jouw grenzen
  • Ga de uitdaging met je grenzen aan
  • Bewaak je psychologische en fysieke grenzen en rek ze op tijd wat op
  • Leer om te vallen en weer op te staan
  • Ken je drijfveren en weet wat jou beweegt in het leven

Grenzen en flexibel omgaan met jouw (on)mogelijkheden is soms makkelijk, soms moeilijk, maar altijd een aanwezige keuze!

Ik wens je veel plezier bij het ontdekken en oprekken van jouw grenzen. Gebruik NLP of een van onze andere trainingen als je een steuntje in de rug wil. Het vergroot jouw flexibiliteit en helpt je om je grenzen blijvend wat meer rek te geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *